NAFT Vlaams-Brabant Oost

Wat is NAFT?

Een naadloos flexibel traject (NAFT) kan preventief of curatief ingezet worden. Eén of meer leerlingen samen en één of meer onderwijsinstellingen kunnen een NAFT doorlopen, in een school of op een andere locatie. Een traject is qua duur, methodiek en invulling afgestemd op de behoeften en de leeftijd van de individuele leerling of de leerlingengroep en op de behoeften van de school. Binnen een NAFT werken de begeleiders op maat van de jongeren. Zo trachten ze kort op de bal te spelen wanneer er zich problemen voordoen. Tijdens een NAFT krijgen zowel de jongere als de school een rustperiode. 

 

De begeleiders zorgen ervoor dat de jongere zijn evenwicht terugvindt en ze werken aan de motivatie om naar school te gaan. De school krijgt ruimte om weer op adem te komen en opnieuw met goede moed met de leerling aan de slag te gaan. 

Doelgroep

Leerlingen uit het secundair onderwijs

Aanbod

Leerling- en schoolondersteuning: zowel individuele begeleiding, leerrecht, groepstrajecten als klasbegeleidingen (+herstel)

Wie?

Arktos, PROFO en Koinoor

 

PROFO vzw is een organisatie die jongeren ondersteuning biedt bij het bevorderen van hun schooldeelname. Een NAFT-traject wordt bij ons ingezet om schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten tegen te gaan. We vertrekken vanuit de individuele noden van de jongere en formuleren daaruit doelstellingen en een actieplan om diens welbevinden en schoolse participatie te verhogen.

Thema's

klasdynamiek, regelovertredend gedrag, spijbelen, weerbaarheid, assertiviteit, pesten, ...

Wat kost dat?

Gratis

Uitleg klastrajecten

 

Hoe ziet een traject eruit?

  1. Aanmelding van een klas door het CLB met toestemming van de school.
  2. Startrondetafel waarbij minstens directie, CLB, klastitularis en leerlingbegeleiding bij aanwezig zijn.
  3. De PBD wordt geïnformeerd door de school over het feit dat er een klastraject zal gelopen worden.
  4. De ouders en/of leerkrachten worden geïnformeerd over het feit dat er een klastraject zal opgestart worden door de school aan de hand van een brief van NAFT.
  5. Afhankelijk van de vraag zijn volgende acties mogelijk binnen een klastraject:
  • Individuele gesprekken
  • Observatie
  • Vorming over een bepaald thema voor leerlingen en/of leerkrachten
  • Herstel gesprek(en)
  • Leerkrachten bevraging
  • Leerling bevraging
  • Groepsgesprek
  1. Tussentijdse rondetafel indien nodig.
  2. Eindrondetafel waarbij minstens directie, CLB, klastitularis en leerlingbegeleiding bij aanwezig zijn.
  3. Indien nodig nazorg in de vorm van telefonisch contact, terugkom moment, doorverwijzing, …

 

 

Voorwaarde voor een klasbevraging

Een voorwaarde voor aanmelding van een klastraject is dat de school akkoord is met dat we in een klastraject werken met zowel leerlingen als leerkrachten (en ook leerlingbegeleiding en directie waar nodig).

De school is akkoord met de engagementsverklaring.

Aanbod

Aanbod

Aanbod

Klik op de titel voor meer informatie

Klik op de titel voor meer informatie

Klik op de titel voor meer informatie

Aanbod over vier regio's: Aarschot, Diest, Leuven en Tienen

Individuele begeleiding

Soms blijkt het dat de leerling beter gebaat is met één op één begeleiding. Dit traject is qua duur, methodiek en invulling afgestemd op de behoeften van de individuele leerling.

De begeleiders zorgen ervoor dat de jongere zijn evenwicht terugvindt en ze werken aan de motivatie om naar school te gaan. Dit traject kan zowel op school als thuis doorgaan, afhankelijk van de noden. 

Aandacht in Actie

Aandacht in Actie versterkt de weerbaarheid van kinderen en jongeren van 6 tot 25 jaar. Het programma geeft je zicht op je eigen manier van reageren. We leren in de training om doelen te stellen en te bereiken. We leren voor onszelf opkomen. We leren op een positieve manier grenzen stellen, aanvaarden en respecteren, ‘zichtbaarder’ worden en ons assertiever op te stellen. Al doende ervaren we wat er in ons lichaam omgaat en wat het effect is van ons gedrag. Tijdens het trainingsatelier versterken we ons zelfvertrouwen, onze zelfbeheersing en onze weerbaarheid.

Duur: 2,5 dagen en een terugkommoment (halve dag)

AARSCHOT

  • ?

DIEST

  • ?

@ ?

LEUVEN

  • Februari 2026
  • Mei 2026

@ ? 

Flyer: 

Bounce

AARSCHOT

LEUVEN

    BOUNCE D'Ardennen

    AARSCHOT, DIEST, LEUVEN en TIENEN

      Intake + eindevaluatie individueel: te bepalen volgens agenda

      Meerdaagse met overnachting:

      Februari 2026: ma 09/02 tem do 12/02/2026 (met overnachting)

      Maart/april 2026: di 31/3 tem vrij 03/04/2026 (met overnachting)

      Augustus 2026: di 25/08 tem vrij 28/08/2026 (met overnachting)

      Bijlage: Flyer NAFT Bounce dArdennen april en juni 2025.pdf

      Piece of me

      AARSCHOT, DIEST, LEUVEN EN TIENEN

      VOOR WIE?
      Meisjes vanaf 13 t.e.m. 17 jaar die zichzelf beter willen leren kennen
      en begrijpen/ bijleren over zelfzorg/ sterker in je schoenen leren
      staan/ grenzen stellen/ leren omgaan met moeilijke momenten, ...

      WAT?
      Je volgt 5 sesiies waarin volgende thema's aan bod komen: zelfzorg, weerbaarheid, grenzen, sociale media, bodypositivity, emotieregulatie, omgaan met conflicten, express yoursef

        Oktober 2025: 5 sessies tijdens de herfstvakantie

        April 2026: 5 sessies tijdens de paasvakantie

         

        Flyer volgt nog

        RN7

        DIEST

          ?

          What's Next?

          LEUVEN

          • Mei 2026

            LOCATIE
            ?

          Flyer volgt nog

          WOLF

          Een vierdaagse voor meisjes tussen de 16 & 25 jaar oud. Trainingsatelier WOLF is een positief verbindend programma van Arktos om meisjes van 16 tot 25 jaar te ondersteunen in hun zoektocht naar zichzelf en hun plaats in de maatschappij. We trekken in groep enkele dagen de natuur in om tot rust te komen. Comfort en technologie laten we thuis om plek te maken voor creativiteit, eigen kracht en verbondenheid. We vertrekken vanuit de verhalen van La Loba - de Wolfsvrouw - om samen stil te staan bij thema’s zoals zelfvertrouwen, zelfzorg, talenten, levensritme en weerbaarheid. Er is bij aanvang van de vierdaagse een voorbereidend moment. Achteraf is er een terugkomdag voorzien.

          Vlaams-Brabant overstijgend:

          Mei 2026

          - Kennismaking: woe 22/04/2026 van 13u30-17u

          - Meerdaagse met overnachting: di 28/04, tot vrij 01/5/2026

          - Terugkomdag: woe 06/05/2026 van 13u30-17u

          Juli 2026

          - Kennismaking: vrij 03/07/2026 van 13u30-17u

          - Meerdaagse met overnachting: ma 06/07 tem do 09/07/2026

          - Terugkomdag: woe 15/07/2026 van 13u30-17u

           

          Bijlage: Flyer NAFT WOLF juli 2025-2026.pdf

          Meerdaagse stoptocht

          Mei 2026

          - do 14/05 tem zo 17/05/2026 met terugkomdag woe 03/06/2026

           

          flyer volgt nog

          Herstel

          Dit kan worden aangevraagd, wanneer er een conflict is op school tussen leerlingen onderling of leerlingen en schools personeel. 

          Rizsas*

          NAFT heeft één begeleider die mee op Rizsas werkt.

          Deze begeleider kan instaan voor de opvolging van het traject dat een leerling loopt binnen Rizsas. 

          Gezien de grote wachtlijst om de begeleiding via de NAFT-partner te laten doen, is er ook een mogelijkheid om als CLB-er of externe partner het traject vast te houden.

          VOORDEEL?

          - Als NAFT geen ruimte meer heeft en iemand anders kan instaan voor de begeleiding én er is nog plaats binnen Rizsas, kan er alsnog een traject worden opgestart.

           

          VERWACHTINGEN VAN EEN TRAJECTBEGELEIDING DOOR EEN EXTERNE HULPVERLENER/CLB-MEDEWERKER:

          • Je bent een CLB medewerker of een hulpverlener (bv. thuisbegeleider, leefgroepbegeleider,…)
          • Contactpersoon/aanspreekpunt zijn.
          • Traject vasthouden: samen op regelmatige basis evaluatiemomenten plannen met de betrokken partijen (inclusief de jongere), samen toewerken naar doelstellingen en toekomstperspectief bespreken (“Wat na Rizsas? Waar werken we naartoe?”).
          • Contact onderhouden met de jongere en zijn context.

           

          HOE? 

          - meldt de leerling aan via het meldpunt via NAFT VBO en kies voor Rizsas

          - Rizsas bekijkt samen met CLB en NAFT wie het traject kan begeleiden -> Twee verschillende wachtlijsten

           

          Voor meer informatie over de werking van Rizsas, verwijs ik graag door naar hun website: http://www.wissel.be/site/index.php/projecten/rizsas

           

          Individuele trajectbegeleiding

          Soms blijkt het dat de leerling beter gebaat is met één op één begeleiding. Dit traject is qua duur, methodiek en invulling afgestemd op de behoeften van de individuele leerling.

          De begeleiders zorgen ervoor dat de jongere zijn evenwicht terugvindt en ze werken aan de motivatie om naar school te gaan. Dit traject kan zowel op school als thuis doorgaan, afhankelijk van de noden. 

           

          • Een individuele trajectbegeleiding van de leerling binnen de schoolmuren
          • een coaching (buiten de schoolmuren) met een individuele begeleiding (binnen de schoolmuren)

          Maatgericht traject: individueel + atelierwerking

          groepsactiviteiten (niet klasgericht): de jongere kan functioneren in groep. Hij krijgt een maatgericht traject met atelierwerking, vorming in groep, coaching en individuele begeleiding, er wordt ook gewerkt met de verschillende contexten van de jongere

          Leerrecht

          Een regionaal netwerk waarin verschillende schoolvervangende en andere initiatieven op elkaar afgestemd worden en toegankelijk worden voor elke leerling waarbij het schools perspectief beperkt of totaal afwezig is. 

           

          Doelstellingen: 

          • Voor elke leerling die de verbinding met de reguliere onderwijswereld niet langer kan maken een forum (rondetafel) inrichten waarin de jongere centraal staat. 
          • Op zoek gaan voor (en samen met) de jongere naar (bestaande) initiatieven en plaatsen waar het 'recht op leren' kan ingevuld worden buiten het reguliere onderwijs. 
          • Opvolging van de jongere waarborgen, ook als het traject moeilijk loopt. 
          • Jongere in orde brengen en houden met leerplicht (de afwezigheid op school is gewettigd). 
          • Oplossing op korte termijn is niet haalbaar. 
          • Terug naar school als het kan. 
          • In overleg met en met instemming van de jongere en de ouders. 
          • Verstrekt geen getuigschrift of diploma. 

           

          Aanbod

          • Vanuit de interesses en de mogelijkheden van de jongere wordt gezocht naar een boeiende leerplek. 
          • In nauwe samenwerking met CLB 
          • Organiseert start-, tussentijdse- en afsluitende rondetafelgesprekken. 
          • Zoekt vanuit de interesses van de jongere naar een passende leerplek 
          • volgt het traject op, door heel regelmatig telefonisch contact met de leerplek
          • houdt alle betrokken partijen op de hoogte
          • toetst regelmatig een vollediger herintrede in het onderwijs of het arbeidscircuit af. 

           

          Doelgroep

          Jongeren tussen 12 jaar en 18 jaar uit alle soorten onderwijs: BSO, TSO, ASO, KSO, 1e graad, BuSO, DBSO, Syntra of geen school. en dit voor leerlingen uit de regio Vlaams-Brabant Oost

          • Domicilie in de regio (of)
          • verblijfplaats in de regio (of) 
          • school in de regio (of) 
          • CLB in de regio

          Bijlage: Folder Leerrecht

          Individuele trajectbegeleiding

          Soms blijkt het dat de leerling beter gebaat is met één op één begeleiding. Dit traject is qua duur, methodiek en invulling afgestemd op de behoeften van de individuele leerling.

          De begeleiders zorgen ervoor dat de jongere zijn evenwicht terugvindt en ze werken aan de motivatie om naar school te gaan. Dit traject kan zowel op school als thuis doorgaan, afhankelijk van de noden. 

          Groepsbegeleiding - Weerbaarheidstraining Rots en Water

          Voor jongeren uit het secundair onderwijs, die nood hebben aan meer zelfregulatie. Met oog op individuele noden. 

          Start op 27, 28 en 30 oktober 2025. Van 9u-15u

          Flyer

          Powerpoint

           

          WHAT'S NEXT

          19 mei tem 12 juni 2025

          Locatie: ARKTOS Glasblazerijstraat 51, 3000 Leuven

           

          WHATSNEXT 2025 FLYER profo.pdf

          Outdoor Experience

          13 oktober, 13u-16u

          14 oktober, 13u-16u

          16 oktober, 9u - 18u

          21 oktober 13u-16u

          FLYER profo 1.png

          Brief outdoor experience Klimmen 2025.docx

          PRAKTISCH

          • Duur van traject: gemiddeld 6-8 weken. Er wordt daarnaast ook een evaluatiemoment voorzien.
          • Maandag tot donderdag (Op vrijdag werken An-Katrin en Tom niet en zijn we onbereikbaar)

          • Locatie: Baptiste van Monsstraat 107, 3000 Leuven. We verwachten dat de begeleidingen op onze locatie doorgaan. Dit is een neutrale en veilige omgeving en waar we met een schone lei aan de slag kunnen gaan. Indien dit te belastend zou zijn voor de jongere of niet haalbaar is, is er de mogelijkheid dat wij de jongere uitzonderlijk tegemoet komen. 
          Arktos
          Contactpersoon Bette Stinkens
          Gsm-nummer 0470 66 06 83
          E-mail aanmeldingenvlaamsbrabant@arktos.be
          bstinkens@arktos.be
          Adres hoofdkantoor Glasblazerijstraat 57
          3000 Leuven
          Website www.arktos.be
          Koinoor
          Contactpersoon Koinoor Lim Vervueren
          Telefoonnummer 016 58 58 31
          Gsm-nummer 0473/83.79.72
          E-mail lim.vervueren@cidar.be
          Contactpersoon Leerrecht Roxanne Degel
          E-mail asl.leerrecht@cidar.be
          degelroxanne@cidar.be
          Gsm-nummer 0492276791
          Adres hoofdkantoor Schapenstraat 13
          3000 Leuven
          Website www.cidar.be/koinoor
          PROFO
          Contactpersoon An-Katrin Perdieus
          Gsm-nummer 0473 50 25 75
          E-mail an-katrin.perdieus@profo.be
          Contactpersoon Tom Heiremans
          Gsm-nummer 0497/81 90 44
          E-mail tom.heiremans@profo.be
          Regiodirecteur Centrum Karima Lakdim
          Gsm-nummer 0488 66 37 96
          E-mail karima.lakdim@profo.be
          Adres hoofdkantoor Jean Baptiste van Monsstraat 107
          3000 Leuven
          Website www.profo.be

          Stap mee in NAFT! 

          Hieronder vindt u een video die samen met de leerling en/of ouders kan worden bekeken, om een traject van NAFT uit te leggen. 

          Downloads